Inför att grundskolan infördes arbetade flera skolutredningar med att undersöka alla tänkbara aspekter av den svenska skolan. Man hade också en försöksverksamhet där vissa skolor prövade nya former för undervisning. Bland annat samlade man under 1940- och 1950-talet in rapporter från lärare runt om i landet som prövat olika metoder som skulle intressera eleverna för sina ämnen och engagera dem i undervisningen.

De här rapporterna visar hur man undervisade i den svenska skolan vid 1900-talets mitt. Där framgår både vilka undervisningsmetoder man använde och lärarnas inställning till sitt arbete och till eleverna.
Här kan du läsa några exempel på rapporter som lärare skickat in till Skolkommissionen 1946. Många fler rapporter finns i kommissionens arkiv på Riksarkivet.

Klicka på bilderna nedan för att se dem i större format.

Svenska (modersmålsundervisning), ett exempel från Karlskoga 1946

Exempel 1 på modersmålsundervisning från KarlskogaExempel 2 på modersmålsundervisning från Karlskoga

Exempel 3 på modersmålsundervisning från KarlskogaExempel 4 på modersmålsundervisning från Karlskoga

 

Historia, ett exempel från Blommensbergs folkhögskola, Mälarhöjden i Stockholm, 1946

Exempel 1 på historiaundervisning från Mälarhöjden, StockholmExempel 2 på historiaundervisning från Mälarhöjden, Stockholm

 

Kristendomskunskap, ett exempel från Rickomberga i Uppsala, 1946

Exempel 1 på kristendomskunskap från Rickomberga, UppsalaExempel 2 på kristendomskunskap från Rickomberga, Uppsala

 

Ansvarig för sidan/kontakt 
Petra Nyberg